Programa pilot per millorar l’atenció dels alumnes nouvinguts


El passat 17 de gener, el Conseller d’Educació feia pública la proposta d’un “programa pilot per millorar l’atenció dels alumnes nouvinguts”, que es desenvoluparà als municipis de Reus i de Vic, amb el consentiment de les Àrees d’Educació locals.
Aquesta proposta reafirma la lògica segregacionista a la qual es pretén sotmetre al sistema educatiu, lògica que té com a objectiu garantir la reproducció social i el manteniment de l’status quo. Tal com apunten a nivell teòric diversos especialistes (Bourdieu, Passeron...) i com s’esforça a dur a la pràctica el Conseller d’Educació, la cultura escolar no és neutra (tot i que pretén presentar-se com a legítima i universal), sinó que és la base de la funció de selecció i diferenciació social que realitza l’escola. El Conseller, doncs, proposa establir una nova divisió social, fet que xoca frontalment amb la fermesa de la CUP de treballar per l’assoliment d’una societat igualitària.









Des de la CUP de Reus preguntem: per què crear nous centres específics
per a l’alumnat nouvingut? Considerem que actualment la divisió escola
pública / escola privada ja exerceix aquesta segregació, que condemna a
l’escola pública a l’escolarització de la pràctica totalitat de
l’alumnat que requereix una atenció especial.
La següent taula remarca la concentració artificial que es duu a terme
amb l’alumnat nouvingut:
















Font: Departament d’Educació{mosimage}{mosimage}{mosimage}{mosimage}








Creiem
que la solució no passa per crear una nova divisió, sinó per potenciar
la “barreja d’alumnat” com a mètode d’aprenentatge i de respecte a la
diferència, així com per potenciar la qualificació del professorat i
els recursos destinats a l’educació:















































Percentatge d’alumnat d’origen estranger segons tipus de centre.
Catalunya i Baix Camp. Curs 2006-2007
















ESCOLA PÚBLICA




ESCOLA PRIVADA




EDUCACIÓ INFANTIL




CATALUNYA




11.7%




3.3%




BAIX CAMP




14.4%




3.4%




EDUCACIÓ PRIMÀRIA




CATALUNYA




19.1%




4.9%




BAIX CAMP




23.9%




5.9%




































Inversió en Educació. Catalunya i Finlàndia










% del PIB




DESPESA PER ALUMNE




CATALUNYA




4.7%




3.868 €




FINLÀNDIA




5.8%




4.708 €











































Percentatge d’alumnat d’origen estranger segons tipus de centre.
Catalunya i Baix Camp. Curs 2006-2007
















ESCOLA PÚBLICA




ESCOLA PRIVADA




EDUCACIÓ INFANTIL




CATALUNYA




11.7%




3.3%




BAIX CAMP




14.4%




3.4%




EDUCACIÓ PRIMÀRIA




CATALUNYA




19.1%




4.9%




BAIX CAMP




23.9%




5.9%










Font: Institut
d’Estadística de Catalunya/Regards sur l’education de l’OCDE (2004), i
Departament d’Educacio. Gabinet tècnic (2001/2002) / OCDE Indicators 2004.
Disponibles a la web del Departament d’Educació.




La CUP de Reus aposta,
doncs, per un ensenyament públic, català i de qualitat i, per tant, ens
manifestem contraris a la proposta del Departament d’Educació.




En contrapartida, proposem:





  • La superació de la divisió escola pública / escola privada en
    l’escolarització de l’alumnat nouvingut.


  • El final de la concentració artificial com a mecanisme de distribució
    de l’alumnat, que origina situacions insostenibles en alguns centres
    (bàsicament públics), mentre en altres (bàsicament privats) la
    presència d’alumnat immigrant és gairebé inexistent.

  • Corregir el sistema d’accés de l’alumnat d’incorporació tardana,
    obligant a tots els centres a mantenir una reserva de places per a
    cobrir aquesta demanda.


  • Creació d’un sistema d’immersió lingüística per a aquest alumnat, en
    horari extraescolar i amb personal especialitzat, sense caure en
    segregacionismes.


  • L’acceptació de la diferència com a mecanisme d’aprenentatge, i
    l’establiment d’aquesta com a element característic, en positiu, del
    sistema educatiu català.


  • L’augment de recursos destinats a l’educació, la potenciació de la
    formació del professorat i la dotació d’autonomia als centres per
    afrontar aquest fenomen.


  • Planificar l’increment de l’oferta educativa (on el català fos la
    llengua vehicular) de 0 a 3 anys com a mètode d’aprenentatge de
    l’idioma, per tal que tots els infants arribin a l’etapa educativa
    havent tingut contacte amb la llengua catalana. Aquesta oferta hauria
    de ser pública, universal i gratuïta.









Candidatura d’Unitat Popular
Reus, 24 de gener de 2008.