La CUP porta la campanya “No marxis sense hora” a la Sindicatura de Greuges

Diferents representants de la CUP i dels grups de treball de sanitat de diversos municipis van reunir-se ahir amb un representant de la Sindicatura de Greuges, per tractar la problemàtica de les llistes d’espera. En aquesta trobada, van ser lliurades al Síndic més d’una cinquantena de sol·licituds de queixes registrades en centres sanitaris per l’incompliment reiterat dels terminis de les llistes d’espera.

Representants de la CUP i de diferents grups en defensa de la sanitat pública de diferents localitats, van reunir-se ahir amb la Sindicatura de Greuges de Catalunya a Barcelona, per tal de traslladar-li el treball realitzat des dels darrers mesos, en el marc de la campanya “No marxis sense hora. Hi tens tot el dret”.

Aquesta campanya de conscienciació ciutadana s’ha portat a terme en els darrers mesos en desenes de centres sanitaris catalans, mitjançant la instal·lació de taules informatives, en les quals s’informava a la ciutadania del seu drets com a usuàries de la sanitat pública. En concret, informaven dels terminis legals de les llistes d’espera, així com especialment, de les males praxis detectades en la majoria de centres, consistents en no registrar les pacients en aquestes llistes, per tal que les dades públiques estiguessin maquillades.

Júlia Crusat, del Grup de Treball de Sanitat de Tarragona va traslladar a la Sindicatura les conclusions del treball de camp realitzat durant les darreres setmanes. Segons Crusat, “avui entreguem més d’una cinquantena de queixes per la negligència de manipular les llistes d’espera i superar els terminis legals, però venim a denunciar que aquest nombre de queixes no és major, perquè els centres estant atenent per davant de la llista d’espera a les usuàries que han fet el gest de queixar-se formalment al centre, el que esdevé una nova negligència”.

Per aquest motiu, la diputada de la CUP-AE al Parlament Isabel Vallet, ha recalcat que “l’èxit d’aquesta campanya, que ha provocat que el Conseller Boi Ruiz hagi multiplicat esforços per reduir les llistes d'espera i hagi reconegut públicament aquesta problemàtica, ha ser arribar al conjunt de la ciutadania perquè hem demostrat que si les usuàries exerceixen el seu dret a queixar-se són ateses ràpidament”.

La Sindicatura que ha rebut amb atenció les explicacions de les representants de la CUP i dels grups de treball de sanitat d’arreu del territori, ha mostrat la seva preocupació per a aquesta problemàtica generalitzada arreu del territori i ha explicat les línies d’actuació que la Sindicatura està implementant per intentar resoldre-la.

A més, durant la trobada, també s’han tractat diferents problemàtiques que afecten a la sanitat pública, com ara el tancament de llits, la saturació dels serveis d’urgències en molts centres sanitaris, les derivacions de pacients dels hospitals públics al concertats, així com també, l’exclusió sanitària d’un sector cada cop més creixent de la població, que posa en qüestió la universalitat de la sanitat catalana.

Fruit de la trobada, s’ha acordat de realitzar un seguiment conjunt de l’evolució d’aquestes problemàtiques, com també, la CUP i els grups de treball de sanitat s’han compromès a seguir treballant a peu de carrer i de centre sanitari, involucrant usuàries i professionals, per assegurar la titularitat pública de la sanitat, la dignitat dels professionals sanitaris i la qualitat del servei que reben les usuàries.

Cal afegir, que entre les queixes registrades a la Sindicatura de Greuges, també s'hi poden comptar queixes registrades a l'Hospital Sant Joan de Reus que s'han anat recollint en els darrers mesos.