La privatització de Cal Massó deix orfe l’art contemporani
La ciutadania, els i les usuàries, el públic i els i les professionals de la cultura hem pogut viure en pocs anys un procés que es va iniciar a principis dels anys vuitanta amb la reivindicació social d’un espai de titularitat municipal dedicat a les arts visuals i al pensament contemporani, que es va assolir el 2007 amb l’obertura del Centre d’Art Cal Massó, i amb el sorprenent desenllaç que ara ens ocupa. Tot i no haver assolit un ple rendiment i una perfecta optimització, aquesta infraestructura, oferia totes les possibilitats per ser una eina imprescindible per a la investigació, la producció i la difusió de propostes d’art i de cultura contemporanis, i la seva integració en l’àmbit social de la ciutat.
En principi, l’obertura del concurs públic de contractació de la gestió i explotació del Centre d’Art Cal Massó es podria entendre com una cessió de responsabilitats cap a la societat civil, però les condicions exposades en el document de licitació fan sospitar que aquesta privatització obeeix a una manca de voluntat política, un procés involutiu, una fugida i un abandonament per part de l’administració ―i de les seves funcions i responsabilitats― del que és i hauria de ser públic.
Denunciem aquesta actuació:
1.
2.
El punt 12.4 de les bases, pel que fa al comitè d’experts, diu: “No resulta necessària la seva constitució, d’acord amb les previsions que realitza l’article 150.2 del TRLCSP, ja que la ponderació que es dóna als criteris avaluables de forma automàtica per aplicació de fórmules no és inferior a la corresponent als criteris la quantificació dels quals depèn d’un judici de valor”.
3.
Evidentment, aconseguir tots els objectius mínimament exigibles a una infraestructura d’aquestes característiques basant-se en els ingressos que pugui generar el propi centre, sense comptar amb recursos externs, i amb la legislació actual, sembla una fita impossible. Això ens fa pensar que, per aconseguir una infraestructura sostenible, la balança cultura versus economia es decantarà escandalosament a favor de la segona, amb la qual cosa la cultura queda en un estadi residual.
4.
5.