La ciutat educadora
17/05/2011
La nostra és una societat que necessita, més que mai, una bona educació. Malgrat ser a la part del món que es considera més desenvolupada i civilitzada –i potser com a resultat d’aquest model de desenvolupament–, la nostra és una societat caracteritzada pel trencament dels mecanismes tradicionals de transmissió del coneixement, l’excés d’informació selectiva des dels grans mitjans, el bombardeig publicitari, el foment del consum individual, la pèrdua d’espais de socialització...
La formació de les persones com a ciutadanes és un procés llarg i complex que implica famílies i escoles. Formar persones amb capacitat crítica, lliures per a analitzar i interpretar l’allau d’informació que ens envolta, és clau per a aprofundir en la democràcia, per a aconseguir una societat en què les persones siguin les veritables protagonistes del seu futur.
Les polítiques d’ensenyament, accentuades en temps de crisi, afavoreixen el desequilibri entre els centres públics i concertats, la privatització de la formació que tendeix a reproduir i ampliar les diferències entre les persones i la desigualtat d’oportunitats.
I l’Ajuntament ha de tenir un paper important en la revolució d’aquest àmbit estratègic per al futur de la societat. Sense interferències, ha de donar suport als professionals i aportar propostes que facilitin la tasca dels centres educatius com a espais de construcció del coneixement. Cal cercar la integració de les escoles en el seu entorn i la col·laboració entre mestres, pares, mares i veïnat.
Des de la CUP apostem per la recuperació del Pla Educatiu de Ciutat i del projecte de ciutat educadora, l’elaboració d’una zonificació de centres que afavoreixi la igualtat d’oportunitats, garantint un model d’escola de proximitat; l’ampliació i reformulació del Consell Educatiu de Ciutat o l’aplicació d'un model d’educació corresponsable, en el qual hi participin tots els actors implicats. Volem que l’Ajuntament faciliti la realització d’activitats extraescolars que fomentin el desenvolupament personal de l’alumnat i la cohesió social.
Volem un ensenyament inclusiu, laic, desmassificat i vinculat a les particularitats de l’entorn.
Les polítiques culturals de la ciutat han de ser també polítiques de formació permanent, conscients que l’educació no s’acaba en una primera etapa de la vida. Hem de construir una ciutat educadora.
La formació de les persones com a ciutadanes és un procés llarg i complex que implica famílies i escoles. Formar persones amb capacitat crítica, lliures per a analitzar i interpretar l’allau d’informació que ens envolta, és clau per a aprofundir en la democràcia, per a aconseguir una societat en què les persones siguin les veritables protagonistes del seu futur.
Les polítiques d’ensenyament, accentuades en temps de crisi, afavoreixen el desequilibri entre els centres públics i concertats, la privatització de la formació que tendeix a reproduir i ampliar les diferències entre les persones i la desigualtat d’oportunitats.
I l’Ajuntament ha de tenir un paper important en la revolució d’aquest àmbit estratègic per al futur de la societat. Sense interferències, ha de donar suport als professionals i aportar propostes que facilitin la tasca dels centres educatius com a espais de construcció del coneixement. Cal cercar la integració de les escoles en el seu entorn i la col·laboració entre mestres, pares, mares i veïnat.
Des de la CUP apostem per la recuperació del Pla Educatiu de Ciutat i del projecte de ciutat educadora, l’elaboració d’una zonificació de centres que afavoreixi la igualtat d’oportunitats, garantint un model d’escola de proximitat; l’ampliació i reformulació del Consell Educatiu de Ciutat o l’aplicació d'un model d’educació corresponsable, en el qual hi participin tots els actors implicats. Volem que l’Ajuntament faciliti la realització d’activitats extraescolars que fomentin el desenvolupament personal de l’alumnat i la cohesió social.
Volem un ensenyament inclusiu, laic, desmassificat i vinculat a les particularitats de l’entorn.
Les polítiques culturals de la ciutat han de ser també polítiques de formació permanent, conscients que l’educació no s’acaba en una primera etapa de la vida. Hem de construir una ciutat educadora.